20242ZŠ 2024

(16) Škola základ života

By 11. 9. 2024 20 září, 2024 No Comments


Číslo projektu: JAK 16
Aktuální počet hlasů

Název školy/týmu : Základní škola Prachatice

Název projektu: Škola základ života

Klíčová oblast proměny: Vzdělanost

Komenského myšlenka:

  • „Vzdělávání mysli bez vzdělávání srdce není prakticky žádné vzdělávání.“ – Jan Amos Komenský

Osobní motto projektu:

  • „Zkušenosti úspěšných jako průvodce vzděláváním.“

Anotace projektu:

Nejen v naší škole probíhá aktivní diskuse o tom, jakým způsobem přizpůsobit školní systém současným potřebám a výzvám. Je zde spoustu nevyřešených otázek, a stále přibývají další a další…
Je současná škola smysluplná? Je to, co se v ní učí, dobré pro budoucí život dětí?
Rozhodli jsme se – děti i dospělí – hledat odpovědi na tyto otázky prostřednictvím příběhů úspěšných lidí, kteří si základní školou prošli, a ta je nějakým způsobem ovlivnila. Proto na začátku školního roku vznikl na naší škole projekt Škola – základ života.
Vytvořili jsme dvě oddělené a zároveň propojené skupiny – žáci a pedagogové. Společně jsme se zamysleli nad tím, co skutečně definuje úspěch, kdo je to úspěšný člověk. Výsledkem byla jednoduchá, ale silná myšlenka:
Úspěšný člověk je ten, který dělá v životě to, co ho naplňuje, baví, cítí se být na svém místě. Je to někdo, kdo něco ve svém životě dokázal změnit, překonat, inspirovat druhé… Nemusí být slavný ani známý.
Pomocí této definice obě skupiny – žáci i pedagogové – sestavily seznam osobností, které jsme oslovili. Stanovili jsme 4 otázky, na které nám oslovené úspěšné osobnosti odpovídají.
V příštím školním roce chceme prostřednictvím konference o vzdělávání, kterou naše škola spolupořádá, oslovit další školy v okolí.
Ze všech odpovědí sestavíme písemné shrnutí a závěr. S tímto závěrem bychom rádi seznámili veřejnost a prostřednictvím parlamentů zapojených škol i ředitele jednotlivých škol.
Náš projekt je dlouhodobý.
Má široké možnosti (můžeme pozvat a seznámit se s mnoha zajímavými lidmi z různých oborů), má potenciál přizvat k účasti mnoho žáků i učitelů, když ho dokážeme dokončit, mohl by znamenat i zajímavé změny nejen na naší škole.
Rozhodně aktivuje školní parlamenty a prostřednictvím nich i žáky zapojených škol, propojuje žáky a učitele (všichni chtějí, aby škola byla smysluplná, učitelé si poslechnou názory osobností pozvaných dětmi a obráceně), učí žáky komunikaci s osobnostmi (moderování rozhovorů, korespondence, telefonáty).
Nabízeli jsme ho eduzměně jako celonárodní projekt, ale bylo nám doporučeno udělat prvně změny v naší škole, v našem městě. Projekt trvá teprve rok a vzhledem ke svému charakteru a cílům ještě nemohl zaznamenat nějakou změnu.
Vzhledem k našim velkolepým cílům se nám jich podařilo zatím naplnit jen několik.
Dostalo se nám sedmi písemných odpovědí (např. psychiatr Radkin Honzák, psycholog Marek Herman), přislíbenou účast máme od: prezidenta Petra Pavla, influencerky a ekologické aktivistky Rozárie Haškovcové, pedagoga a vítěze letošního ročníku Global Teacher Prize Karla Gamby a youtubera Karla Kováře alias Kovyho.
Tři setkání už proběhla, a to se Stevem Lichtagem – filmovým producentem, režisérem a spisovatelem, s Janem Háblem – pedagogem, komeniologem a spisovatelem a s Jiřím Martínkem alias Doktorem Vševědem – historikem, pedagogem a jedním z lovců v pořadu Na lovu.
Koordinátorem projektu je Montessori parlament. Všechny třídy definovali úspěšného člověka, a napsali koho bychom mohli oslovit.

Odkazy: