Číslo projektu: JAK 22
Aktuální počet hlasů
Název školy/týmu : Základní škola Poběžovice, okres Domažlice
Název projektu: „Pythagorova stopa: Cesta matematiky ve skutečném světě“
Klíčová oblast proměny: Vzdělanost
Komenského myšlenka:
- „Škola má být dílnou lidskosti, nikoliv mučírna ducha.“
Osobní motto projektu:
- „Škola jako dílna pro život: Propojme matematiku s předměty.“
Anotace projektu:
A jak to celé začalo?
Chtěla jsem učinit matematiku atraktivnější a spojit ji s praktickým životem. Prostřednictvím výuky se žáci seznámili s Pythagorem, Pythagorejskou školou a větou v různých oborech, což jim umožnilo lépe pochopit význam a důležitost myšlenek. Sledovali prezentace o pravoúhlém trojúhelníku, vyhledávali informace, hledali souvislosti, poslechli si matematickou poučku z hudební komedie Třicet panen a Pythagoras. Pozorovala jsem, že jsou žáci nadšení při interaktivních činnostech, což mě přivedlo k myšlence vytvořit projekt.
Myšlenku projektu jsme žákům představily společně s asistentkou pedagoga a nápady se začaly hrnout. Žáci vymysleli aktivity, které propojili matematiku s výtvarnou, jazykovou, hudební a mediální výchovou, informatikou a pracovními činnostmi. Společně jsme oslovili kolegy a kolegyně ke spolupráci v různých předmětech. V informatice vytvořili prezentace, v kterých si ujasnili důležitost významných objevů. Ve výtvarné výchově nakreslili portréty a Pythagorejský strom, který využili chlapci v pracovních činnostech a vytvořili skládanku. Dalším dílem byla konstrukce geometrických tvarů (zlomků) demonstrující Pythagorovu větu. V jazykové výchově vymysleli text písně a fiktivní rozhovor. V mediální výchově se učili jak se chovat před kamerou. Pythagorovu píseň a rozhovor Pythagora Matěje s moderátorkou Karolínou natočil Pavel z 9. ročníku. Videa nám také sestříhal a upravil. Při natáčení jsme zažili vtipné situace, nepovedené záběry a přeřeky, záchvaty smíchu. Tým si uvědomil, že vše natočit nelze napoprvé a že chybami se člověk učí.
Myšlenky projektu jsme vyjádřili v plakátu, na kterém jsou umístěny výsledky a tvorba žáků. Na konci projektu jsme natočili závěrečnou reflexi, kde žáci sdíleli své zkušenosti, poznatky a dojmy z projektu.
Projekt pomohl žákům rozvíjet kritické myšlení, praktické dovednosti, schopnosti řešit problémy a týmovou spolupráci. Náš projekt lze předat budoucím osmým třídám, které ho mohou rozšířit a propojit s dalšími aktivitami napříč předměty.
Jak se to žákům povedlo, můžete posoudit v přiložených odkazech.
Odkazy: