20242ZŠ 2024

(22) „Pythagorova stopa: Cesta matematiky ve skutečném světě“

By 11. 9. 2024 20 září, 2024 No Comments


Číslo projektu: JAK 22
Aktuální počet hlasů

Název školy/týmu : Základní škola Poběžovice, okres Domažlice

Název projektu: „Pythagorova stopa: Cesta matematiky ve skutečném světě“

Klíčová oblast proměny: Vzdělanost

Komenského myšlenka:

  • „Škola má být dílnou lidskosti, nikoliv mučírna ducha.“

Osobní motto projektu:

  • „Škola jako dílna pro život: Propojme matematiku s předměty.“

Anotace projektu:

Projekt „Pythagorova stopa: Cesta matematiky ve skutečném světě“ si kladl za cíl propojit teoretické znalosti matematiky s praktickými dovednostmi v každodenním životě. Škola může být nejen dílnou lidskosti, kde jsou žáci motivováni k učení skrze praktické a zábavné aktivity, ale především škola jako dílna pro život.
A jak to celé začalo?
Chtěla jsem učinit matematiku atraktivnější a spojit ji s praktickým životem. Prostřednictvím výuky se žáci seznámili s Pythagorem, Pythagorejskou školou a větou v různých oborech, což jim umožnilo lépe pochopit význam a důležitost myšlenek. Sledovali prezentace o pravoúhlém trojúhelníku, vyhledávali informace, hledali souvislosti, poslechli si matematickou poučku z hudební komedie Třicet panen a Pythagoras. Pozorovala jsem, že jsou žáci nadšení při interaktivních činnostech, což mě přivedlo k myšlence vytvořit projekt.
Myšlenku projektu jsme žákům představily společně s asistentkou pedagoga a nápady se začaly hrnout. Žáci vymysleli aktivity, které propojili matematiku s výtvarnou, jazykovou, hudební a mediální výchovou, informatikou a pracovními činnostmi. Společně jsme oslovili kolegy a kolegyně ke spolupráci v různých předmětech. V informatice vytvořili prezentace, v kterých si ujasnili důležitost významných objevů. Ve výtvarné výchově nakreslili portréty a Pythagorejský strom, který využili chlapci v pracovních činnostech a vytvořili skládanku. Dalším dílem byla konstrukce geometrických tvarů (zlomků) demonstrující Pythagorovu větu. V jazykové výchově vymysleli text písně a fiktivní rozhovor. V mediální výchově se učili jak se chovat před kamerou. Pythagorovu píseň a rozhovor Pythagora Matěje s moderátorkou Karolínou natočil Pavel z 9. ročníku. Videa nám také sestříhal a upravil. Při natáčení jsme zažili vtipné situace, nepovedené záběry a přeřeky, záchvaty smíchu. Tým si uvědomil, že vše natočit nelze napoprvé a že chybami se člověk učí.
Myšlenky projektu jsme vyjádřili v plakátu, na kterém jsou umístěny výsledky a tvorba žáků. Na konci projektu jsme natočili závěrečnou reflexi, kde žáci sdíleli své zkušenosti, poznatky a dojmy z projektu.
Projekt pomohl žákům rozvíjet kritické myšlení, praktické dovednosti, schopnosti řešit problémy a týmovou spolupráci. Náš projekt lze předat budoucím osmým třídám, které ho mohou rozšířit a propojit s dalšími aktivitami napříč předměty.
Jak se to žákům povedlo, můžete posoudit v přiložených odkazech.
Projekt úspěšně prokázal, že propojení matematiky s mezipředmětovými aktivitami může zvýšit zájem a motivaci žáků k učení, rozvíjet jejich schopnost kriticky myslet a řešit problémy společně. Podpořil spolupráci mezi učiteli různých předmětů. Je unikátní v tom, že se může dál rozšiřovat o nové aktivity a že se dá proměnit kvalita vzdělávání na naší škole.

Propojili jsme matematiku s reálným světem mimo učebnice. Spolupráce s učiteli z různých předmětů umožnila žákům kombinovat dovednosti z různých oblastí a uvědomění si propojenosti jednotlivých předmětů. Pozitivní zpětná vazba většiny žáků svědčí o tom, že matematika může být zábavná, zajímavá a užitečná. Nepodařilo se nám z časových důvodů projekt prezentovat v třídách druhého stupně.
15 žáků, 1 žák kameraman, 7 učitelů + 1 asistent pedagoga, vedení školy

Odkazy: