20242ZŠ 2024

(06) Přírodní inkousty aneb čím to napsal Komenský

By 10. 9. 2024 20 září, 2024 No Comments


Číslo projektu: JAK 06
Aktuální počet hlasů

Název školy/týmu: Základní škola a Dům dětí a mládeže Krasohled Zábřeh

Název projektu: Přírodní inkousty aneb čím to napsal Komenský

Klíčová oblast proměny: Vzdělanost

Komenského myšlenka:

  • „Vznik přírodních inkoustů, kterými psal i Komenský – přenos a záznam důležitých myšlenek“

Osobní motto projektu:

  • „Labyrinty v nás a kolem nás“

Anotace projektu:

Cílem projektu bylo děti naučit základním znalostem a dovednostem výroby barev z přírodnin. Seznámit je s dávnými technologiemi tisku a přenosu informací a výroby přírodních inkoustů. Na základě získaných znalostí technologií si nyní mohou představit úsilí autorů knih středověku, renesance nebo baroka. Na osudu a životě významného barokního autora písemných děl J.A. Komenského si navíc prohloubily sociální a empatické cítění. Celým projektem probíhaly metody dramatické výchovy a zážitkové pedagogiky. Co se myslím velmi povedlo, bylo dokonalé/opakované seznámení se s Komenského životem a ještě konkrétněji s knihou Labyrint světa a ráj srdce. Žáci byli velmi nadšení hlavně z výroby inkoustů a překvapeni z opisů a poznání Komenského písma v podobě jeho citátů a autentické dobové abecedy i autentickým, vlastnoručně vyrobeným inkoustem z duběnky, hálky nebo černého uhlí. Nadšeni byly děti také z výletu do Brandýsu nad Orlicí, kde jsme navštívili kromě Komenského místnosti i přírodní labyrint, kde si vyslechly tajemnou přípravu na bloudění v labyrintu. Samotné bloudění a nalézání cesty bylo pro ně myslím tím nejlepším pochopením labyrintu. Projekt byl připraven pro konkrétní třídu 7. A na ZŠ a DDM Krasohled.
– poznání přírodnin, které pouští barvu
– haptické testování rostlin a pigmentů – drcení, míchání – alchymie tisku
– poznání osobnosti a života J. A. Komenského
– zpracování map v historii – jak, čím, kdo
– poznání zlomových okamžiků života Komenského – dramatická výchova – odchod z rodné země, smrt dětí a ženy, druhá smrt ženy, ztráta jeho knih v plamenech, nepochopení, pedagogická kritika od kolegů, trvalý stesk po domově
– poznání skutečného přírodního labyrintu – Brandýs n./O.
– vlastní krabice textů, výrobků, artefaktů, vzorníků, zkoušek písma – každý z žáků měl a má svou vlastní autorskou krabici s pomůckami a výstupy z hodin – pracovní krabice
– dva žáci se inspirovali z celého projektu, vyprávěli jsme si o osobních labyrintech – v nás a kolem nás – a na to konto přinesli své eseje, přiloženo viz. níže k projektu.

Cílem projektu bylo děti naučit základním znalostem a dovednostem výroby barev z přírodnin. Seznámit je s dávnými technologiemi tisku a přenosu informací a výroby přírodních inkoustů. Na základě získaných znalostí technologií si mohou nyní představit úsilí autorů knih středověku, renesance nebo baroka. Na osudu a životě významného barokního autora písemných děl J.A. Komenského a dokonalého seznámení se s jeho knihou Labyrintu pochopily význam osobnosti Komenského – celosvětově.

Kompetence:

klíčové kompetence – vědomosti, dovednosti a schopnosti
kompetence – osobní rozvoj
kompetence k učení
kompetence k řešení problémů
kompetence komunikativní
kompetence sociální

18 dětí

Odkazy:

Příběh lidskosti – Tereza Johnová

Příběh lidskosti – Zdeněk Voráč