20242ZŠ 2024

(25) PLECHMAT


Číslo projektu: JAK 25
Aktuální počet hlasů

Základní škola Trmice

Název projektu: Plechmat

Klíčová oblast proměny: Podnikavost

Komenského myšlenka:

  • „Každý má hledět ne pouze na svůj prospěch, ale na prospěch společnosti.“

Osobní motto projektu:

  • „Týmovým duchem ku prospěchu sobě i přírodě“

Anotace projektu: 

Projekt našich osmáků – PLECHMAT – si vytyčil několik cílů: seznámit žáky s problematikou třídění odpadu, sbíráním plechovek ulevit škole i přírodě, naučit se týmové práci a spolupráci (vč. rozdělení a vedení rolí v týmu), vymyslet „podnikatelský plán“ (stanovit si cíle a priority, umět je vyhodnotit). A také, nasbírat alespoň 5.000 plechovek.

Náš projekt – PLECHMAT – je unikátní ve vytyčených cílech. Paradoxem je, že nám ani tak nešlo o to, nasbírat proklamovaných 5.000 ks plechovek. Byl to jen stanovený prostředek k oněm cílům (jakási „mise k vizi“). Unikátnost našeho projektu spočívá především v tom, aby se žáci naučili týmové spolupráce, a to i toleranci, která je pro podobné aktivity nezbytná. A to se podařilo – chlapci si začali naslouchat, přestali se shazovat a naopak, začali se povzbuzovat. Pokud měl někdo něco na starost a nedařilo se mu, sešli se a hledali společná řešení. Týmový duch převládl nad „potřebou“ dosáhnout kvantitativního cíle.

Náš projekt – PLECHMAT – je beze zbytku naplnil své vytyčených cílech. Seznámit žáky s problematickou tříděného odpadu a vysbírat min. 5.000 ks plechovek – paradoxně tyto „kvantitativní“ cíle jsme odsunuli až na druhé místo. Podstatné, a tedy i k naplnění, pro nás byly jiní cíle – naučit se týmové práci a spolupráci, umět si naslouchat, podpořit se, zastoupit se. To bylo v našem projektu unikátní, o to nám zejména šlo. A to se nám také podařilo. Chlapci velmi záhy zjistili, že stanovený cíl 5.000 plechovek nebude tak snadný, jak se zprvu zdálo. Ale zvládli to (nasbírali nakonec 5.126 ks). Na začátku stanovený „podnikatelský plán“ museli několikrát v průběhu sbírání plechovek revidovat tak, aby odpovídal reálným skutečnostem, aby je nedemotivoval, ale uměl posouvat stále dopředu.
Do projektu se zapojilo 8 žáků (ze 24 ve třídě), sběrné nádoby byly v každé třídě a na frekventovaných místech školy

Odkazy:

https://www.facebook.com/share/p/efL3B2GAF9dX9X6v/