1ZŠ 20242024

(23) Each one teach one

By 11. 9. 2024 20 září, 2024 No Comments


Číslo projektu: JAK 23
Aktuální počet hlasů

Název školy/týmu: Základní škola a Mateřská škola Slapy

Název projektu:  Each one teach one

Klíčová oblast proměny: Vzdělanost

Komenského myšlenka:

  • „Škola má být dílnou lidskosti, nikoliv mučírna ducha.“
„Dítě je tvůrcem sebe sama“
Projekt Each one teach one, neboli ,,učení se navzájem“ nás provázel po dobu jednoho měsíce vždy 1 hod. týdně. Žáci měli možnost si vyzkoušet jak roli žáka, kterou sice už dobře znají, ale také roli učitele. Každý žák 4. a 5. ročníku si promyslel, co by se chtěl naučit, napsal to na papír a potom si zároveň každý žák vybral podle své umu, co by mohl učit. Vznikly dvojice. Během 20 min. byl žák učitelem a poté 20 min. fungoval v roli žáka.
Cílem bylo, aby žák v roli učitele předal své znalosti a dovednosti svému spolužákovi, naučil se komunikovat a spolupracovat i s někým s kým se běžně nebaví, naučil se nést zodpovědnost a zhodnotit úsilí své i někoho druhého. Žák v roli žáka měl možnost slyšet jiný výklad než jaký slýchá od učitele. V závěru projektu každý žák slovně zhodnotil jak učitele, který jej učil, tak žáka, kterého učil a svá hodnocení každý přednesl.
Projekt je unikátní tím, že hlavní roli ve výuce zaujímají žáci a oni sami si řídí svoji činnost. Jak citát zmiňuje ,,Škola má být dílnou lidskosti, nikoliv mučírna ducha“. Žáci se opravdu dle svého nejlepšího uvážení, skrze svůj dětský jazyk snažili lidsky vysvětlit požadovaný jev, předat zkušenosti a znalosti a byla to pro ně zábava, ale zároveň i určitá míra zodpovědnosti. V danou chvíli se učili to, co je právě zajímalo. Projekt vedl žáky k sebehodnocení a hodnocení svého učitele a žáka, kterého učili.
Určitě v příštích letech ráda tento projekt zopakuji a klidně několikrát během školního roku, protože žáci pracovali se zaujetím a snažili se z výuky vytěžit co nejvíce.

Vytyčené cíle se nám podařilo naplnit. Žáci se připravovali na svou roli učitele, snažili se co nejlépe předat informace žákovi, kterého učili. Naopak když byli v roli žáka, naslouchali svému učiteli, protože jej brali jako fundovaného člověka, který dané oblasti rozumí. Dle závěrečného slovního hodnocení, které každý psal sám, si každý z tohoto projektu něco odnesl.
Během výuky zjistili, co obnáší být učitelem, jaké to nese třeba výhody či nevýhody. Zároveň si žák v roli učitele danou oblast více upevňoval a svým výkladem procvičoval. Naopak žák měl možnost se skrze svého kamaráda naučit to, co právě požaduje.
18 žáků, 2 učitelé

 

Odkazy: